Přejít na obsah stránky | Klávesové zkratky | Hlavní strana | Mapa stránek | Vyhledávání | Přejít na hlavní navigační menu

1. Září 2016

SCULPTURE LINE nabízí originální procházku Prahou s příběhem

Strom Lukáše Raise

Od června probíhá v Praze druhý ročník sochařského festivalu SCULPTURE LINE, díky němuž bezmála dvě desítky veřejných prostranství po celé Praze zdobí originální sochy a instalace. Unikátní pražská „sochařská linka“ až do 30. 9. 2016 nabízí místním obyvatelům i turistům jedinečnou příležitost poznat stará známá místa ve zcela novém kontextu a obdivovat umělecká díla. „SCULPTURE LINE přichází za obyvateli a návštěvníky Prahy a chce, aby se se sochou či instalací potkali v přirozeném prostředí svého každodenního života. Nabízí jim příležitost nového pohledu na známá a všední místa, možnost odkrýt v nich nové a neznámé příběhy," vysvětluje zakladatel a ředitel festivalu Ondřej Škarka.

Příslovečnou vlajkovou lodí letošního ročníku je impozantní Meteorit vynikajícího italského umělce Riccarda Cordera, jež své místo na několik měsíců našel v Baarově parku na Praze 4. Masivní instalace z broušené oceli je jedním ze dvou děl, jež Cordero zařadil do letošní linky Sculpture Line. Druhou instalací je neméně fascinující objekt s názvem E. T. Riccardo Cordero je v současné době prezidentem Associazione Piemontese Arte. Od roku 1960 vystavuje v Itálii i zahraničímá za sebou celou řadu samostatných i společných expozic. Dále si návštěvníci mohou na hladině Vltavy prohlédnout sedmimetrový Otazník japonského tvůrce Junichira Ishii, hravé Nohy z vody Kurta Gebauera, umístěné ve Vojanových sadech, či majestátní bronzové Koně Michala Gabriela, jež „cválají“ po piazzetě Národního divadla.

Letošní festival představí opět celou řadu originálních soch a instalací. Kromě již zmíněných děl si pozornost zaslouží také tři Manty Michala Trpáka, které se vznášejí nad hlavami návštěvníků Novoměstské radnice, či Medvěd Ondřeje Bílka, jenž drží stráž v Tančícím domě. Všechny, kteří procházejí kolem budovy Černé labutě, zve k posezení křeslo ve tvaru obří Ruky z dílny Alexandry Koláčkové. SCULPTURE LINE však nevede pouze centrem města, ale zavede své následovníky i  do jeho okrajových částí. Dolní Břežany zdobí tajemný Corpus Angelicus Stefana Milkova, u Bobové dráhy na Proseku dělá dřep obří Cvičící postava Jakuba Flejšara a mramorová Fontána Františka Svátka přináší krásu i osvěžení do chodovského Business Parku.

 

Za úspěšným projektem stojí společnost Sculpture Line v čele s Ondřejem Škarkou a Janem Holáskem.

 

Kde se zrodil nápad na festival SCULPTURE LINE?

OŠ: V Praze se koná mnoho vernisáží a kulturních akcí, ale my jsme chtěli přenést umění z galerií za lidmi přímo do ulic, postavit jim ho doslova do cesty.  Naším záměrem bylo oživit veřejný prostor a po vzoru mnoha světových metropolí u nás založit novou tradici. Sochy mohou architekturu nebo veřejný prostor významně doplnit a dodat mu další rozměr, emoci, příběh či tvář.

 

Vy jste se do SCULPTURE LINE zapojil letos. Čím vás projekt zaujal?

JH: Je to něco nového, kreativního a inovativního. Mám rád umění, veřejný prostor, architekturu a urbanismus a Sculpture Line v sobě toto vše jedinečným způsobem spojuje. Dlouhodobě se v tomto prostředí pohybuji a kultivaci veřejného prostoru vnímám jako nesmírně důležitou.

 

Sculpture Line se letos uskuteční podruhé. Co to pro vás znamená?

OŠ: Je to především velký závazek. Loňský rok byl premiérový, šli jsme do toho s velkou dávkou nejistoty, a výsledek předčil všechna naše očekávání. Nyní to musíme obhájit. Chceme, aby se projektu účastnili renomovaní umělci, ale zároveň chceme podpořit i umělce začínající. A to se týká i zahraničí, protože výtvarníků, kteří se u nás věnují umění ve veřejném prostoru, není nevyčerpatelné množství a my musíme zároveň myslet do budoucna.  

 

Kudy „sochařská linka“ povede?

OŠ: Snažíme se vybírat nejen frekventovaná místa, jako je například Piazzeta Národního Divadla nebo Staroměstské náměstí, ale představovat i atraktivní, a přesto méně známé lokace. Funguje to trochu jako navigace – umožňuje nám to nasměrovat lidi na nová místa a vyprávět jim příběh.

Kateřina Tučková
autorka rubriky Doteky umění, spisovatelka, historička umění

Čtěte také

Martin Salajka patří k nejvýraznějším absolventům-malířům pražské Akademie výtvarných umění. Ve své práci se zaobírá figurací. Vyšel z přírodní lyriky, která korespondovala s čistým krajem na jihovýchodní Moravě i s jeho rybářskou vášní. Posléze, po přestěhování do Prahy, ve své tvorbě čím dál více tematizuje temné stránky lidské psychiky.

28.04.2015
B. Braun pro život

Autor, jemuž je tentokrát věnována rubrika Doteků umění, se na umělecké scéně etabloval jako MICL. Je to zvláštní pseudonym, ale umělec narozený v roce 1969 v Brně, občanským jménem Michal Novotný, jím důsledně signuje svá díla už od dob studií na Akademii výtvarných umění.

23.01.2015
B. Braun pro život

Jan Spěváček (1973), jemuž je věnována současná rubrika Doteků umění, se narodil v Teplicích, ale žije a pracuje v Brně. V Česku je už dlouho známým umělcem s řadou realizovaných výstav.

31.10.2014
B. Braun pro život